Pozorowana akcja ratunkowa w jaskini Javorinka na Słowacji. Wspólne ćwiczenia polskiego TOPRu i słowackiego HZS.

Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000
czas: 2 sek, przysłona f:8

Problem tego zdjęcia to niesłychanie dynamiczna akcja w płynącej wodzie, brak możliwości odejścia, czy zmiany ustawienia, kadru. Ujęcie nie do powtórzenia
Pozorowana akcja ratunkowa w jaskini Javorinka na Słowacji. Wspólne ćwiczenia polskiego TOPRu i słowackiego HZS. Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000 czas: 2 sek, przysłona f:8 Problem tego zdjęcia to niesłychanie dynamiczna akcja w płynącej wodzie, brak możliwości odejścia, czy zmiany ustawienia, kadru. Ujęcie nie do powtórzenia

img_0001
Autentyczna akcja ratunkowa pod Rysami, poszukiwanie zasypanych licealistów z Tych.

Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000
czas: 1/30 sek, przysłona f:16, fill-in flash (-1,7EV)

Przy tym zdjęciu również nie było dużo czasu na ujęcie i jakieś przymiarki, tyle - co nadrobiłem sondując 10 sekund, w których właśnie zrobiłem tę fotkę, widać pośrodku moje miejsce do sondowania z pustą, wbitą sondą.
Autentyczna akcja ratunkowa pod Rysami, poszukiwanie zasypanych licealistów z Tych. Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000 czas: 1/30 sek, przysłona f:16, fill-in flash (-1,7EV) Przy tym zdjęciu również nie było dużo czasu na ujęcie i jakieś przymiarki, tyle - co nadrobiłem sondując 10 sekund, w których właśnie zrobiłem tę fotkę, widać pośrodku moje miejsce do sondowania z pustą, wbitą sondą.

img_0002
Letnia, południowa, tatrzańska burza. Wyładowanie objęło rejon Długiego Giewontu.

Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1,3 sek, przysłona f:16,filtr grad ND + polaryzacyjny
ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 46mm (in 35mm film)
Focal length: 46mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: Low, Contrast: Normal.

Jak wiadomo burza, a raczej błysdkawice są wdzięcznym i nietrudnym obiektem zdjęć nocnych, natomiast w dzień sytuacja się zmienia. Trudność wykonania takiego zdjęcia to kwestia doboru właściwego naświetlania, które jeszcze na dodatek pozwoliłoby zapisywać na karcie długie serie. Warto zadbać również o poprawny kadr, a do tego potrzebna jest wiedza meteo, gdzie może uderzyć , no i gdzie jesteśmy bezpieczni.
Letnia, południowa, tatrzańska burza. Wyładowanie objęło rejon Długiego Giewontu. Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 czas: 1,3 sek, przysłona f:16,filtr grad ND + polaryzacyjny ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 46mm (in 35mm film) Focal length: 46mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: Low, Contrast: Normal. Jak wiadomo burza, a raczej błysdkawice są wdzięcznym i nietrudnym obiektem zdjęć nocnych, natomiast w dzień sytuacja się zmienia. Trudność wykonania takiego zdjęcia to kwestia doboru właściwego naświetlania, które jeszcze na dodatek pozwoliłoby zapisywać na karcie długie serie. Warto zadbać również o poprawny kadr, a do tego potrzebna jest wiedza meteo, gdzie może uderzyć , no i gdzie jesteśmy bezpieczni.

img_0003
Smiglowiec Sokol TOPR podczas akcji ratunkowej na Zamarlej Turni po rannego taternika. Wciąganie poszkodowanego na poklad smiglowca.

Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000
czas: 1/60 sek, przysłona f:?

Kolejne zdjęcie z gatunku, masz tylko kilkanaście sekund na kadrowanie, ustawienie naświetlania i spust.
Smiglowiec Sokol TOPR podczas akcji ratunkowej na Zamarlej Turni po rannego taternika. Wciąganie poszkodowanego na poklad smiglowca. Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000 czas: 1/60 sek, przysłona f:? Kolejne zdjęcie z gatunku, masz tylko kilkanaście sekund na kadrowanie, ustawienie naświetlania i spust.

img_0004
Tatry , zima, Kasprowy Wierch, widok na Giewont, widoczne Widmo Brockenu. 

Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/1000 sek, przysłona f:8,
ISO 200, Exposure mode: Manual, Exposure compensation: +2/3, Flash: Off, Metering mode: Spot, Focal length: 46mm (in 35mm film), White balance: Auto, Saturation: Normal, Sharpness: Normal, Contrast: Normal

Mamidlo gorskie, zjawisko Brockenu - rzadkie zjawisko optyczne spotykane w gorach, polegajace na odbiciu powiekszonego cienia obserwatora, niekiedy z teczowa obwodka (gloria), na chmurze. Nisko polozona chmura pelni role ekranu, jesli obserwator znajdzie sie miedzy nia a sloncem. Nazwa zjawiska podchodzi od szczytu Brocken w gorach Harz, gdzie po raz pierwszy zostalo zaobserwowane.
Tatry , zima, Kasprowy Wierch, widok na Giewont, widoczne Widmo Brockenu. Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 czas: 1/1000 sek, przysłona f:8, ISO 200, Exposure mode: Manual, Exposure compensation: +2/3, Flash: Off, Metering mode: Spot, Focal length: 46mm (in 35mm film), White balance: Auto, Saturation: Normal, Sharpness: Normal, Contrast: Normal Mamidlo gorskie, zjawisko Brockenu - rzadkie zjawisko optyczne spotykane w gorach, polegajace na odbiciu powiekszonego cienia obserwatora, niekiedy z teczowa obwodka (gloria), na chmurze. Nisko polozona chmura pelni role ekranu, jesli obserwator znajdzie sie miedzy nia a sloncem. Nazwa zjawiska podchodzi od szczytu Brocken w gorach Harz, gdzie po raz pierwszy zostalo zaobserwowane.

img_0005
TOPR , smiglowiec Sokol , wciaganie na windzie.

Nikon D100, SIGMA 24/1.8
czas: 1/100 sek, przysłona f:16,
ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, Lens: 24,0 mm, Focal length: 36mm (in 35mm film)

To zdjęcie wykonałem podczas wciągania na windzie, wolna jedna ręka do fotografii. Dodatkowa trudność, to właściwy dobór czasu naświetlania dla pracującego śmigłowca - zamrożony wirnik śmigłowca wygląda bardzo nienaturalnie
TOPR , smiglowiec Sokol , wciaganie na windzie. Nikon D100, SIGMA 24/1.8 czas: 1/100 sek, przysłona f:16, ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, Lens: 24,0 mm, Focal length: 36mm (in 35mm film) To zdjęcie wykonałem podczas wciągania na windzie, wolna jedna ręka do fotografii. Dodatkowa trudność, to właściwy dobór czasu naświetlania dla pracującego śmigłowca - zamrożony wirnik śmigłowca wygląda bardzo nienaturalnie

img_0006
Szkolenie w ratownictwie canyoningowym, Wodogrzmoty Mickiewicza, transport pozoranta.

Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/180 sek, przysłona f:3,5,
ISO 200, Exposure mode: Program, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 135,0mm, Focal length: 202mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: Normal, Contrast: Normal.

Tutaj główną trudność sprawiały warunki. Aby dostać się do miejsca zdjęciowego konieczny był zjazd na linie, dodatkowo zdjęcia utrudniał drobny pył wodny zalewający wszystko.
Szkolenie w ratownictwie canyoningowym, Wodogrzmoty Mickiewicza, transport pozoranta. Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED czas: 1/180 sek, przysłona f:3,5, ISO 200, Exposure mode: Program, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 135,0mm, Focal length: 202mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: Normal, Contrast: Normal. Tutaj główną trudność sprawiały warunki. Aby dostać się do miejsca zdjęciowego konieczny był zjazd na linie, dodatkowo zdjęcia utrudniał drobny pył wodny zalewający wszystko.

img_0007
Transport w jaskini Czarnej, szkolenie TOPR w ratownictwie jaskiniowym.

Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/1,3 sek, przysłona f:8
ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: On, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 70,0mm, Focal length: 105mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: High, Contrast: Normal.

Jaskinia, to zawsze wyzwanie pod względem doboru oświetlenia, tutaj sporo mieszanego światła: latarki czołowe (LED), lampki karbidowe, flash z fotocelą na 2 błysk i lampa wbudowana w aparat. Problem przy właściwym oświetleniu sprawia również wydychana para wodna.
Transport w jaskini Czarnej, szkolenie TOPR w ratownictwie jaskiniowym. Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED czas: 1/1,3 sek, przysłona f:8 ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: On, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 70,0mm, Focal length: 105mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: High, Contrast: Normal. Jaskinia, to zawsze wyzwanie pod względem doboru oświetlenia, tutaj sporo mieszanego światła: latarki czołowe (LED), lampki karbidowe, flash z fotocelą na 2 błysk i lampa wbudowana w aparat. Problem przy właściwym oświetleniu sprawia również wydychana para wodna.

img_0008
Desant ekipy nurków TOPR do Wielkiego Stawu w Dolinie 5 Stawów Polskich.

Nikon D100, SIGMA 24/1.8
czas: 1/320 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Av, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Drive mode: Continuous, ISO: 200, Lens: 24,0 mm, Focal length: 24,0mm, Focal length: 36mm (in 35mm film), AF mode: AF-S, Image quality: RAW, White balance: AUTO, Saturation: Normal
Sharpness: LOW, Contrast: Custom

To zdjęcie wykonałem wisząc w uprzęży na zewnątrz śmigłowca, tylko tak mogłem odsunąć się od drzwi, by szerzej skadrować zdjęcie.
Desant ekipy nurków TOPR do Wielkiego Stawu w Dolinie 5 Stawów Polskich. Nikon D100, SIGMA 24/1.8 czas: 1/320 sek, przysłona f:8 Exposure mode: Av, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Drive mode: Continuous, ISO: 200, Lens: 24,0 mm, Focal length: 24,0mm, Focal length: 36mm (in 35mm film), AF mode: AF-S, Image quality: RAW, White balance: AUTO, Saturation: Normal Sharpness: LOW, Contrast: Custom To zdjęcie wykonałem wisząc w uprzęży na zewnątrz śmigłowca, tylko tak mogłem odsunąć się od drzwi, by szerzej skadrować zdjęcie.

img_0009
19.08.2007 Tatry , Kasprowy Wierch , remont kolejki linowej , montaz lozy na podporach. N/z smiglowiec Kamow K32 przenosi do Zakopanego zbedne czesci . Montaz na 6 podporze.

Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/100 sek, przysłona f:13
Exposure mode: Program, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 200, Lens: 28,0 to 70,0 mm, Focal length: 52,0mm, Focal length: 78mm (in 35mm film), White balance: Fine weather, Saturation: Normal, Sharpness: Low, Contrast: Normal

Zdjęcia śmigłowca podczas prac montazowych najlepiej robić z drugiego śmigłowca, pamiętając o tłumieniu drgań a zarazem odpowiednio długim czasie naświetlania ze względu na rozmycie wirnika.
19.08.2007 Tatry , Kasprowy Wierch , remont kolejki linowej , montaz lozy na podporach. N/z smiglowiec Kamow K32 przenosi do Zakopanego zbedne czesci . Montaz na 6 podporze. Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 czas: 1/100 sek, przysłona f:13 Exposure mode: Program, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 200, Lens: 28,0 to 70,0 mm, Focal length: 52,0mm, Focal length: 78mm (in 35mm film), White balance: Fine weather, Saturation: Normal, Sharpness: Low, Contrast: Normal Zdjęcia śmigłowca podczas prac montazowych najlepiej robić z drugiego śmigłowca, pamiętając o tłumieniu drgań a zarazem odpowiednio długim czasie naświetlania ze względu na rozmycie wirnika.

img_0010
Zamarła Turnia, Ewakuacja ze ściany za pomocą śmigłowca. Szkolenie TOPR.

Nikon D100, SIGMA 24/1.8
czas: 1/750 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Av, Exposure compensation: -2/3, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 200, Lens: 24,0 mm, Focal length: 24,0mm, Focal length: 36mm (in 35mm film).

Problem przy tego typu zdjęciach polega na dotarciu w odpowiednie miejsce i skadrowaniu akcji tak, by nie spłaszczyć przestrzeni pod nogami.
Zamarła Turnia, Ewakuacja ze ściany za pomocą śmigłowca. Szkolenie TOPR. Nikon D100, SIGMA 24/1.8 czas: 1/750 sek, przysłona f:8 Exposure mode: Av, Exposure compensation: -2/3, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 200, Lens: 24,0 mm, Focal length: 24,0mm, Focal length: 36mm (in 35mm film). Problem przy tego typu zdjęciach polega na dotarciu w odpowiednie miejsce i skadrowaniu akcji tak, by nie spłaszczyć przestrzeni pod nogami.

img_0011
Gory, Tatry, jesien 2004, Kaczki nad Morskim Okiem, start.

Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/160 sek, przysłona f:5,6
Exposure mode: Av, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 800, Lens: 80,0 to 200,0 mm, Focal length: 112,0mm, Focal length: 168mm (in 35mm film)

Przy fotografii przyrodniczej jak zwykle liczy się dobry refleks. Niestety ten typ fotografii pochłania ogromną ilość czasu, te podchody, kryjówki, maskowania się ... niezapomniane chwile.
Gory, Tatry, jesien 2004, Kaczki nad Morskim Okiem, start. Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED czas: 1/160 sek, przysłona f:5,6 Exposure mode: Av, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 800, Lens: 80,0 to 200,0 mm, Focal length: 112,0mm, Focal length: 168mm (in 35mm film) Przy fotografii przyrodniczej jak zwykle liczy się dobry refleks. Niestety ten typ fotografii pochłania ogromną ilość czasu, te podchody, kryjówki, maskowania się ... niezapomniane chwile.

img_0012
Gory, Tatry, jesien 2004, wschod slonca nad Granią Zabiego, poranne mgly.

Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/4000 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, ISO: 200, Lens: 80,0 to 200,0 mm, Focal length: 125,0mm, Focal length: 187mm (in 35mm film)

Ten wschód słońca, jak inne pejzażowe zdjęcia wymagał starannego doboru parametrów naświetlania, by w pełni wykorzystać możliwości rejestracji matrycy co do tak dużej rozpiętości tonalnej. Pomocne w tym narzędzia to pomiar punktowy i tryb ekspozycji manualny.
Gory, Tatry, jesien 2004, wschod slonca nad Granią Zabiego, poranne mgly. Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED czas: 1/4000 sek, przysłona f:8 Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, ISO: 200, Lens: 80,0 to 200,0 mm, Focal length: 125,0mm, Focal length: 187mm (in 35mm film) Ten wschód słońca, jak inne pejzażowe zdjęcia wymagał starannego doboru parametrów naświetlania, by w pełni wykorzystać możliwości rejestracji matrycy co do tak dużej rozpiętości tonalnej. Pomocne w tym narzędzia to pomiar punktowy i tryb ekspozycji manualny.

img_0013
Gory, Tatry, jesien 2004, wschod slonca nad Morskim Okiem, poranne mgly. W tle otoczenie Czarnego Stawu z Rysami i Zabim Koniem.

Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/250 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, ISO: 200, Lens: 28,0 to 70,0 mm, Focal length: 28,0mm, Focal length: 42mm (in 35mm film)

Kolejny pejzaż, kolejny świt, rozpiętość tonalna tej sceny wykraczała poza możliwości matrycy. Rozwiązanie? RAW i dwie obróbki, na światła i cienie, a potem połączenie.
Gory, Tatry, jesien 2004, wschod slonca nad Morskim Okiem, poranne mgly. W tle otoczenie Czarnego Stawu z Rysami i Zabim Koniem. Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 czas: 1/250 sek, przysłona f:8 Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, ISO: 200, Lens: 28,0 to 70,0 mm, Focal length: 28,0mm, Focal length: 42mm (in 35mm film) Kolejny pejzaż, kolejny świt, rozpiętość tonalna tej sceny wykraczała poza możliwości matrycy. Rozwiązanie? RAW i dwie obróbki, na światła i cienie, a potem połączenie.

img_0014
Transport w jaskini Martwych Nietoperzy na Słowacji. Szkolenie HZS i TOPR.

Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/15 sek, przysłona f:13
Exposure mode: Manual, Flash: On, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 28,0mm, Focal length: 42mm (in 35mm film), White balance: Shade, Saturation: Normal, Sharpness: High, Contrast: Normal.

Przy fotografii reporterskiej chyba największym problemem jest odpowiednie ustawienie się w stosunku do akcji, w jaskini jest to jeszcze trudniejsze, ciasnota, brak przyczepności, wilgoć, błoto, to wszystko przeszkadza fotoreporterowi w pracy.
Transport w jaskini Martwych Nietoperzy na Słowacji. Szkolenie HZS i TOPR. Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8 czas: 1/15 sek, przysłona f:13 Exposure mode: Manual, Flash: On, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 28,0mm, Focal length: 42mm (in 35mm film), White balance: Shade, Saturation: Normal, Sharpness: High, Contrast: Normal. Przy fotografii reporterskiej chyba największym problemem jest odpowiednie ustawienie się w stosunku do akcji, w jaskini jest to jeszcze trudniejsze, ciasnota, brak przyczepności, wilgoć, błoto, to wszystko przeszkadza fotoreporterowi w pracy.

img_0015
COPYRIGHT Marcin Józefowicz - Wszelkie prawa zastrzeżone.