Pozorowana akcja ratunkowa w jaskini Javorinka na Słowacji. Wspólne ćwiczenia polskiego TOPRu i słowackiego HZS.
Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000
czas: 2 sek, przysłona f:8
Problem tego zdjęcia to niesłychanie dynamiczna akcja w płynącej wodzie, brak możliwości odejścia, czy zmiany ustawienia, kadru. Ujęcie nie do powtórzenia
img_0001
|
Autentyczna akcja ratunkowa pod Rysami, poszukiwanie zasypanych licealistów z Tych.
Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000
czas: 1/30 sek, przysłona f:16, fill-in flash (-1,7EV)
Przy tym zdjęciu również nie było dużo czasu na ujęcie i jakieś przymiarki, tyle - co nadrobiłem sondując 10 sekund, w których właśnie zrobiłem tę fotkę, widać pośrodku moje miejsce do sondowania z pustą, wbitą sondą.
img_0002
|
Letnia, południowa, tatrzańska burza. Wyładowanie objęło rejon Długiego Giewontu.
Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1,3 sek, przysłona f:16,filtr grad ND + polaryzacyjny
ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 46mm (in 35mm film)
Focal length: 46mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: Low, Contrast: Normal.
Jak wiadomo burza, a raczej błysdkawice są wdzięcznym i nietrudnym obiektem zdjęć nocnych, natomiast w dzień sytuacja się zmienia. Trudność wykonania takiego zdjęcia to kwestia doboru właściwego naświetlania, które jeszcze na dodatek pozwoliłoby zapisywać na karcie długie serie. Warto zadbać również o poprawny kadr, a do tego potrzebna jest wiedza meteo, gdzie może uderzyć , no i gdzie jesteśmy bezpieczni.
img_0003
|
Smiglowiec Sokol TOPR podczas akcji ratunkowej na Zamarlej Turni po rannego taternika. Wciąganie poszkodowanego na poklad smiglowca.
Nikon F90, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
film Fuji NPH 400 + skaner Nikon LS2000
czas: 1/60 sek, przysłona f:?
Kolejne zdjęcie z gatunku, masz tylko kilkanaście sekund na kadrowanie, ustawienie naświetlania i spust.
img_0004
|
Tatry , zima, Kasprowy Wierch, widok na Giewont, widoczne Widmo Brockenu.
Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/1000 sek, przysłona f:8,
ISO 200, Exposure mode: Manual, Exposure compensation: +2/3, Flash: Off, Metering mode: Spot, Focal length: 46mm (in 35mm film), White balance: Auto, Saturation: Normal, Sharpness: Normal, Contrast: Normal
Mamidlo gorskie, zjawisko Brockenu - rzadkie zjawisko optyczne spotykane w gorach, polegajace na odbiciu powiekszonego cienia obserwatora, niekiedy z teczowa obwodka (gloria), na chmurze. Nisko polozona chmura pelni role ekranu, jesli obserwator znajdzie sie miedzy nia a sloncem. Nazwa zjawiska podchodzi od szczytu Brocken w gorach Harz, gdzie po raz pierwszy zostalo zaobserwowane.
img_0005
|
TOPR , smiglowiec Sokol , wciaganie na windzie.
Nikon D100, SIGMA 24/1.8
czas: 1/100 sek, przysłona f:16,
ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, Lens: 24,0 mm, Focal length: 36mm (in 35mm film)
To zdjęcie wykonałem podczas wciągania na windzie, wolna jedna ręka do fotografii. Dodatkowa trudność, to właściwy dobór czasu naświetlania dla pracującego śmigłowca - zamrożony wirnik śmigłowca wygląda bardzo nienaturalnie
img_0006
|
Szkolenie w ratownictwie canyoningowym, Wodogrzmoty Mickiewicza, transport pozoranta.
Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/180 sek, przysłona f:3,5,
ISO 200, Exposure mode: Program, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 135,0mm, Focal length: 202mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: Normal, Contrast: Normal.
Tutaj główną trudność sprawiały warunki. Aby dostać się do miejsca zdjęciowego konieczny był zjazd na linie, dodatkowo zdjęcia utrudniał drobny pył wodny zalewający wszystko.
img_0007
|
Transport w jaskini Czarnej, szkolenie TOPR w ratownictwie jaskiniowym.
Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/1,3 sek, przysłona f:8
ISO 200, Exposure mode: Manual, Flash: On, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 70,0mm, Focal length: 105mm (in 35mm film), White balance: Flash, Saturation: Normal, Sharpness: High, Contrast: Normal.
Jaskinia, to zawsze wyzwanie pod względem doboru oświetlenia, tutaj sporo mieszanego światła: latarki czołowe (LED), lampki karbidowe, flash z fotocelą na 2 błysk i lampa wbudowana w aparat. Problem przy właściwym oświetleniu sprawia również wydychana para wodna.
img_0008
|
Desant ekipy nurków TOPR do Wielkiego Stawu w Dolinie 5 Stawów Polskich.
Nikon D100, SIGMA 24/1.8
czas: 1/320 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Av, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, Drive mode: Continuous, ISO: 200, Lens: 24,0 mm, Focal length: 24,0mm, Focal length: 36mm (in 35mm film), AF mode: AF-S, Image quality: RAW, White balance: AUTO, Saturation: Normal
Sharpness: LOW, Contrast: Custom
To zdjęcie wykonałem wisząc w uprzęży na zewnątrz śmigłowca, tylko tak mogłem odsunąć się od drzwi, by szerzej skadrować zdjęcie.
img_0009
|
19.08.2007 Tatry , Kasprowy Wierch , remont kolejki linowej , montaz lozy na podporach. N/z smiglowiec Kamow K32 przenosi do Zakopanego zbedne czesci . Montaz na 6 podporze.
Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/100 sek, przysłona f:13
Exposure mode: Program, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 200, Lens: 28,0 to 70,0 mm, Focal length: 52,0mm, Focal length: 78mm (in 35mm film), White balance: Fine weather, Saturation: Normal, Sharpness: Low, Contrast: Normal
Zdjęcia śmigłowca podczas prac montazowych najlepiej robić z drugiego śmigłowca, pamiętając o tłumieniu drgań a zarazem odpowiednio długim czasie naświetlania ze względu na rozmycie wirnika.
img_0010
|
Zamarła Turnia, Ewakuacja ze ściany za pomocą śmigłowca. Szkolenie TOPR.
Nikon D100, SIGMA 24/1.8
czas: 1/750 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Av, Exposure compensation: -2/3, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 200, Lens: 24,0 mm, Focal length: 24,0mm, Focal length: 36mm (in 35mm film).
Problem przy tego typu zdjęciach polega na dotarciu w odpowiednie miejsce i skadrowaniu akcji tak, by nie spłaszczyć przestrzeni pod nogami.
img_0011
|
Gory, Tatry, jesien 2004, Kaczki nad Morskim Okiem, start.
Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/160 sek, przysłona f:5,6
Exposure mode: Av, Flash: Off, Metering mode: Multi-segment, ISO: 800, Lens: 80,0 to 200,0 mm, Focal length: 112,0mm, Focal length: 168mm (in 35mm film)
Przy fotografii przyrodniczej jak zwykle liczy się dobry refleks. Niestety ten typ fotografii pochłania ogromną ilość czasu, te podchody, kryjówki, maskowania się ... niezapomniane chwile.
img_0012
|
Gory, Tatry, jesien 2004, wschod slonca nad Granią Zabiego, poranne mgly.
Nikon D100, NIKOR 80-200/2,8 D ED
czas: 1/4000 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, ISO: 200, Lens: 80,0 to 200,0 mm, Focal length: 125,0mm, Focal length: 187mm (in 35mm film)
Ten wschód słońca, jak inne pejzażowe zdjęcia wymagał starannego doboru parametrów naświetlania, by w pełni wykorzystać możliwości rejestracji matrycy co do tak dużej rozpiętości tonalnej. Pomocne w tym narzędzia to pomiar punktowy i tryb ekspozycji manualny.
img_0013
|
Gory, Tatry, jesien 2004, wschod slonca nad Morskim Okiem, poranne mgly. W tle otoczenie Czarnego Stawu z Rysami i Zabim Koniem.
Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/250 sek, przysłona f:8
Exposure mode: Manual, Flash: Off, Metering mode: Spot, ISO: 200, Lens: 28,0 to 70,0 mm, Focal length: 28,0mm, Focal length: 42mm (in 35mm film)
Kolejny pejzaż, kolejny świt, rozpiętość tonalna tej sceny wykraczała poza możliwości matrycy. Rozwiązanie? RAW i dwie obróbki, na światła i cienie, a potem połączenie.
img_0014
|
Transport w jaskini Martwych Nietoperzy na Słowacji. Szkolenie HZS i TOPR.
Nikon D100, Tokina ATX PRO 28-70/2.8
czas: 1/15 sek, przysłona f:13
Exposure mode: Manual, Flash: On, Metering mode: Multi-segment, Focal length: 28,0mm, Focal length: 42mm (in 35mm film), White balance: Shade, Saturation: Normal, Sharpness: High, Contrast: Normal.
Przy fotografii reporterskiej chyba największym problemem jest odpowiednie ustawienie się w stosunku do akcji, w jaskini jest to jeszcze trudniejsze, ciasnota, brak przyczepności, wilgoć, błoto, to wszystko przeszkadza fotoreporterowi w pracy.
img_0015
|